Friday, February 23, 2007

LAYANKAN



Kuliah dah mula dah kitab pun dah kuar..ari Khamis lepas dah beli kitab ulum quran…dgn amik tasdiq untuk buat iqomah sabtu ni..nak wat iqomah yang dah mati 3 bulan..kira aku ni dah mcm pendatang haramla ..mudahan tahun ni aku lulus dgn cemerlang..amin ya Rabb…best ek klu dpt mumtaz ke jaiyid jiddan ke..bestnye..

Apa yang menarik ek pada minggu2 yang lepas untuk diceritakan…mungkin ada cerita menarik tp aku lupa kot…antara yang menarik aku masuk kursus perubatan yang dianjurkan oleh pelajar2 perubatan kat sini..antara yang diperbincangkan ialah mcm mana pesakit ni nak melakukan ibadat klu tgh sakit,kena balut tangan ke kaki ke,tak bleh kena air ke atau sebagainya..terutama solat…itu kira dikategorikan sbg darurat..tetapi tetap kena solat juga walau apa keadaan kita sekalipun…kerana solat ni tiang agamatak kira sakit ke apa ke tetap kita kena solat juga...kursus ni sebenarnya untuk bakal-bakal doktor yang akan bertugas di hospital untuk membantu pesakit-pesakit melakukan ibadah…saje je masuk utk menambah thaqafah…

Hari Ahad lepas ada futsal anjuran BKPJM..aku ni dah lama tak main..tapi masuk jg..aku layankan je bdk2 ni ajak aku main…memang lepak kaki mcm nak tanggal dgn stamina yang tak ada…semput2..tp yang penting team aku dapt naib johan…saje bagi2 budak 2 baru menang kalah pun satu kosong je..itu pun silap sikit je..tp serangan team aku tak putus2 cuba mencari gol…cuma nasib je yang takde heheheh..tp yang best aku dapat golkan satu dalam banyak2 perlawana tu hahahah…

Pada 10-2 best juga aku dapat pie ziarah makam2 kat sekitar kaherah..makam aulia..bestla aritu tak tau sbb apa best heheheh…tp ada satu makam tu aku tak pernah pergi..kira taajub la juga ddalam satu masjid tu ada…17 makam peh byk betul Subhannallah…lupalah lama masjid tu apa nnti aku cek balik apa namanya…

Hari ni ari jumaat…ari ni usrah kawasan asyir buat kat umah aku…tp aku tak ikut sgt manhaj yang ditetapkan..aku layankan sbb mase baru balik mesir je terkejut juga aku ditaklifkan sbg naqib kawasan asyir…takde org lain ke dlm hati aku…tp lps aku fikir2 mungkin ada kebaikan yang aku tak tau… rugila bdk2 ni tak dtg pagi tadi sbb aku dah dpt ilmu yang takde kat kuliah…rugi beb tak dtg..ketawa melekek – lekek bila aku buat aktiviti tu yang aku jemput khas dari sudan…hahahah..bukanla aku jemput apai(ust fairuz) utk mengepalai aktiviti tu…tapi ilmu ni sgt penting utkmasa hadapan…semoga aku berjaya dunia dan akhirat..amin..

org sakit pun tetap kena solat ni pulak kite yg sihat..

No comments: